♠ဗုဒၶ သရဏံ ဂစာၦမိ ဓမံၼ သရဏံ ဂစာၦမိ သံယံ သရဏံ ဂစာၦမိ♠

Monday, 13 February 2012

၀ိပႆနာ ရႈပြားနည္း အေျခခံ

           အရင္ဆံုး၊ သမထ ရႈမွတ္မႈ နဲ႕ ၀ိပႆနာ ရႈမွတ္မႈ ကြဲျပားပံု ကို သိသင့္ပါတယ္။ ကြဲျပားပံုကို မသိဘဲ ေရာေထြးေနရင္၊ ဒီနည္းမ်ားကို ေကာင္းစြာေလ့က်င့္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ပါဘူူး။ ဗုဒၶဘာသာမွာ သမထ ရႈမွတ္မႈ နဲ႕ ၀ိပႆနာ ရႈမွတ္မႈ ဆိုၿပီး၊ ၂ မ်ိဳး ရွိပါတယ္။
       
          သမထ ဆိုတာ၊ အာရံုစူးစိုက္မႈ (သို႕) စိတ္ကို ၿငိမ္းေအးေစေသာ စိတ္အေနအထား ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ဟာ အခ်င္းအရာ တစ္ခုထဲအေပၚမွာအာရံုစူးစိုက္ေနရင္၊ဒါကို စိတ္အာရံုစူးစိုက္မႈ လို႕ေခၚပါတယ္။ အာရံုစူးစိုက္မႈ ျမင့္မားေစဖို႕၊ သမထ ကို၊ ေလ့့က်င့္ရပါတယ္။ သမထ ရႈမွတ္မႈရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကေတာ့၊ စ်ာန္ လို႕ေခၚတဲ့ ျမင့္မားေသာ အာရံုစူးစိုက္မႈ ကို ရရွိေစဖို႕ ျဖစ္ပါတယ္။ သမထ ရႈမွတ္မႈကို ေလ့က်င့္ရင္၊ စ်ာန္ လို႕ေခၚတဲ့ ျမင့္မားေသာ အာရံုစူးစိုက္မႈကို ရရွိႏိုင္ပါတယ္။ စိတ္ရဲ႕ နက္ရႈိင္းေသာ အာရံုစူးစိုက္မႈ ရရွိေစဖို႕၊ ၀င္ေလ ထြက္ေလ အစရွိတဲ့၊ တစ္ခုတည္းေသာ အခ်င္းအရာ ေပၚမွာ၊ စိတ္ကို အာရံုစူးစိုက္ထားဖို႕ လိုအပ္ပါတယ္။
      
           ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အမ်ားစုဟာ၊ ၀င္ေလ - ထြက္ေလ ရႈမွတ္ျခင္းကို ေလ့က်င့္ၾကပါတယ္။ ပါဠိလို အာနာပါန လို႕ ေခၚတြင္ပါတယ္။ ၀င္ေလ - ထြက္ေလ ကို အရႈခံ အျဖစ္ထားၿပီး၊ သမထ ကမ႒ာန္း ပြားမ်ားရာမွာ၊ ေလရွဴသြင္းျခင္း - ေလရွဴတုတ္ျခင္း ေပၚမွာ စိတ္ကို စူးစိုက္ထားရပါမယ္။ စိတ္ဟာ မိမိ ႏွာသီးဖ်ား ေပၚမွာ စူးစိုက္ထားရပါမယ္။ ေလကို ရွဴသြင္းလိုက္ခ်ိန္၊ ေလက ႏွာသီးဖ်ားကိုထိခပ္သြားခ်ိန္မွာ ၀င္တယ္/ရွဴတယ္လို႕၊မွတ္ရပါမယ္။ေလကိုရွဴထုတ္လိုက္ခ်ိန္၊ ေလထြက္သြားခ်ိန္၊ ႏွာသီးဖ်ားကို ေလကထိသြားခ်ိန္မွာ၊ ထြက္တယ္ လို႕ မွတ္ရပါမယ္။ ၀င္တယ္ - ထြက္တယ္၊ ၀င္တယ္ - ထြက္တယ္ ဆိုၿပီး၊ စိတ္ကို ႏွာသီးဖ်ားမွာ စူးစိုက္ထားရပါမယ္။
      
           ဒါေပမယ့္ စိတ္ဟာ၊ ေလရွဴသြင္းျခင္း - ေလရွဴတုတ္ျခင္း မွာဘဲ တည္မေနပါဘူး။ စိတ္ဟာ ထြက္သြားၿပီး၊ အျခားေရာက္တတ္ရာရာ အေၾကာင္းအရာမ်ားအေပၚ ေတြးေတာရင္း စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ပါတယ္။ ဒီလို စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ၿပီး အျခားအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေတြးေတာေနရင္၊ မူလအရႈခံ ႏွာသီးဖ်ားဆီကို၊ စိတ္ျပန္တည္ရပါတယ္။ “၀င္တယ္ - ထြက္တယ္” ျပန္ရႈရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စိတ္ဟာ၊ ႏွာသီးဖ်ားမွာဘဲ အခ်ိန္ၾကာၾကာ တည္မေနျပန္ပါဘူး။ စၿပီးေလ့က်င့္ခါစမွာ စိတ္ဟာ မၾကာခဏကို လြင့္ပါး ပ်ံ႕လြင့္ပါတယ္။ ႏွာသီးဖ်ားဆီ စိတ္ကိုျပန္ပို႕၊ ႏွာသီးဖ်ားမွာ အာရံုစိုက္ၿပီး၊ “၀င္တယ္ - ထြက္တယ္” “၀င္တယ္ - ထြက္တယ္” ျပန္မွတ္ရပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ စိတ္ဟာ၊ ေလရွဴသြင္းမႈ - ေလရွဴထုတ္မႈေပၚမွာ၊ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိတေျဖးေျဖးအာရံုစူးစိုက္တည္ၿမဲလာပါတယ္။ဒီအခါမွာ မိမိရဲ႕ ေလ့က်င့္မႈအတိုင္း၊  ေရွ႕ဆက္ေလ့က်င့္သြားရပါမယ္။
      
          တစ္ပါတ္ ဆယ္ရက္ေလာက္ ၾကာတဲ့အခါ၊ စိတ္ဟာ ေလရွဴမႈ - ေလထုတ္မႈ ေပၚမွာ၊ တေျဖးေျဖး ပိုလို႕ ပိုလို႕ အာရံုတည္ၿမဲလာၿပီး၊ နက္နက္နဲနဲ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ ရႈမွတ္လာႏိုင္ပါတယ္။ ၂လ ၃လခန္႕ အၾကာမွာေတာ့၊ ႏွာသီးဖ်ားက ၀င္ေလ - ထြက္ေလ အေပၚမွာ စိတ္ဟာ နက္ရႈိင္းစြာ အာရံုစိုက္ႏိုင္ပါၿပီ။ ၁၀ မိနစ္ - ၁၅ မိနစ္ေလာက္ထိ အသက္ရွဴျခင္းမွာ စိတ္တည္ေနပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ႏွာသီးဖ်ားက ၀င္ေလ - ထြက္ေလ အေပၚမွာ စူးစူးစိုက္စိုက္ အာရံုျပဳ ေနဖို႕ အစြမ္းကုန္ႀကိဳးစားရပါမယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ စိတ္ဟာ ၀င္ေလ - ထြက္ေလ ေပၚမွာဘဲ အျပည့္အ၀ တည္ေနပါ လိမ့္မယ္။
     
            ဒီေနာက္ေတာ့ စိတ္မွာ ဘာအဟန္႕အတား အေႏွာင့္အယွက္မွ မရွိေတာ့ပါဘူး။ စိတ္ဟာ၊ ႏွာသီးဖ်ားက ၀င္ေလ - ထြက္ေလအေပၚ ေကာင္းစြာတည္ေနခ်ိန္မွာ၊ အေႏွာင့္အယွက္မရွိဘူးလို႕ ဆိုလိုပါတယ္။ ကာမဂုဏ္အာရံု၊ စိတ္ဆိုးစိတ္ညံ့၊ ပ်င္းရိထိုင္းမႈိင္းမႈ၊ ထိပ္လန္႕မႈ၊ ေနာင္တ၊ သံသယ စတဲ့ စိတ္အေျခအေနေတြကို အေႏွာင့္အယွက္လို႕ ေခၚပါတယ္။ ရႈမွတ္စိတ္ဟာ၊ အရႈခံအာရံုျဖစ္တဲ့ ၀င္ေလ - ထြက္ေလ ေပၚမွာသာ တည္ၿမဲစူးစိုက္ေနတာေၾကာင့္၊ အဲဒီအေႏွာင့္အယွက္ ေတြဟာ စိတ္ထဲ၀င္မလာႏိုင္ပါဘူး။ အာရံုစူးစိုက္မႈဟာ စိတ္အညစ္အေၾကးေတြကို ဖယ္ရွားပစ္ပါတယ္။ ရႈမွတ္စိတ္ဟာ ၀င္ေလ - ထြက္ေလ အေပၚ နက္နက္ရႈိင္းရႈိင္း အာရံုစူးစိုက္ေနသေရြ႕၊ စိတ္ထဲမွာ ဘာအေႏွာင့္အယွက္မွ မရွိပါဘူး။
     
             ဒီလိုနဲ႕ စိတ္ဟာ တည္ၿငိမ္၊ တိတ္ဆိတ္၊ ၿငိမ္သက္၊ ေအးခ်မ္း၊ ၾကည္လင္လာပါမယ္။ ၀င္ေလ - ထြက္ေလကို စူးစိုက္ရႈမွတ္ေနသေရြ႕ ၿငိမ္းေအးမႈကို ခံစားေက်နပ္ေနပါလိမ့္မယ္။ ဒါကို စ်ာန္ (သို႕) စ်ာန္၀င္စားျခင္း လို႕ေခၚပါတယ္။ အရႈခံ ၀င္ေလ - ထြက္ေလအေပၚ စိတ္ဟာ ေကာင္းစြာ တည္ၿမဲေနပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္၊ အရႈခံအာရံုအေပၚ စိတ္ဟာ အျပည့္အ၀ စူးစိုက္တည္ၿမဲေနေသာ္ျငားလည္း၊ တျခားေသာ စိတ္အေျခအေနေတြနဲ႕ ခႏၶာရဲ႕ျဖစ္စဥ္ေတြကိုေတာ့ သူ႕သဘာ၀မွန္အတိုင္း၊ မသိရွိႏိုင္ပါဘူး။ သမထ ဘာ၀နာဟာ အာရံုစူးစိုက္မႈမွ်သာ ျဖစ္ၿပီး၊ အမွန္အတိုင္းသိျမင္ေသာ ဘာ၀နာ မဟုတ္ပါဘူး။
      
           တျခားနည္းကေတာ့၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀ိပႆနာဆိုတာ၊ ရုပ္တရား နာမ္တရားရဲ႕ လကၡဏာ သံုးပါးကို အမွန္တိုင္း သိျမင္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ လကၡဏာသံုးပါးကေတာ့ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိ စိတ္နဲ႕ခႏၶာမွာ ျဖစ္ေပၚတာမွန္သမွ်ကို၊ ျဖစ္ဆဲအခိုက္အတန္႕မွာ၊ အရွိအတိုင္း သိျမင္ေအာင္ သတိကပ္ၿပီးၾကည့္ေနမွသာ၊ ရုပ္တရား နာမ္တရားတုိ႕ရဲ႕ လကၡဏာသံုးပါးကို သိျမင္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
      
           မၿမဲျခင္း ( အနိစၥ )၊ ဆင္းရဲျခင္း ( ဒုကၡ )၊ အစိုးမရျခင္း ( အနတၱ ) အခ်င္းအရာတို႕ကို၊ ရႈမွတ္သူက ေသခ်ာစြာ သိျမင္ႏိုင္မွသာ၊ စိတ္အညစ္အေၾကးေတြျဖစ္တဲ့ ေလာဘ၊ ရမၼက္၊ တဏွာ၊ သံေယာဇဥ္၊ ကာမဂုဏ္အာရံု၊ စိတ္ယုတ္၊ ေမာဟ၊ မာန၊ မစၧရိယ စတာေတြကို ေခ်ဖ်က္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ "ပုဂိၢဳလ္၊ သတၱ၀ါ၊ ငါ၊ သူတစ္ပါး" လို႕ ပညတ္ထားတဲ့၊ ရုပ္တရား နာမ္တရားတို႕ရဲ႕ မၿမဲျခင္း၊ ဆင္းရဲျခင္း၊ အစိုးမရျခင္းတို႕ကို သိျမင္မွသာ၊ ရုပ္တရား နာမ္တရားတို႕ဟာ "ပုဂိၢဳလ္၊ သတၱ၀ါ၊ ငါ၊ သူတစ္ပါး" မဟုတ္မွန္း သိလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအခါမွာ၊ စိတ္အညစ္အေၾကး ကိေလသာမ်ားရဲ႕ အရင္းအျမစ္ ျဖစ္တဲ့၊ "ငါ" "အတၱ" အယူအဆတို႕ကို ဖယ္ရွားၿပီး ျဖစ္သြားပါတယ္။ "ပုဂိၢဳလ္၊ သတၱ၀ါ" အစြဲကို ေခ်ဖ်က္ၿပီးခ်ိန္မွာ၊ ေလာဘ၊ ေဒါသ စတဲ့ကိေလသာအညစ္အေၾကးမ်ားထပ္မံမေပၚေပါက္ေတာ့တာေၾကာင့္၊ေပ်ာ္ရႊင္ ၿငိမ္းခ်မ္းလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ ျဖစ္ပါတယ္။
     
               ၀ိပႆနာဟာ၊ ထိုးထြင္းသိျမင္ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ရုပ္တရား၊ နာမ္တရားတို႕ရဲ႕ သဘာ၀မွန္အတိုင္း၊ ထိုးထြင္း သိျမင္ေသာ ဉာဏ္ကို၊ ၀ိပႆနာဉာဏ္ လို႕ေခၚပါတယ္။ ရုပ္တရား နာမ္တရားတုိ႕ရဲ႕ သဘာ၀မွန္ (သို႕) ရုပ္တရား နာမ္တရားတို႕ရဲ႕ လကၡာသံုးပါးကို အရွိအတိုင္း သိျမင္ဖို႕အတြက္၊ ၀ိပႆနာကို အားထုတ္ၾကရပါတယ္။ ဒီလိုအမွန္တိုင္း သိျမင္ဖို႕အတြက္၊ စိတ္အာရံုစူးစိုက္မႈ လိုအပ္ပါတယ္။ စိတ္အာရံုစူးစိုက္မႈကို ရရွိဖို႕အတြက္၊ မိမိ စိတ္နဲ႕ခႏၶာမွာ ျဖစ္ေပၚလာတာ မွန္သမွ်၊ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အတိုင္း၊ သတိကပ္ၿပီး ရႈမွတ္ဖို႕လိုပါတယ္။ စိတ္နဲ႕ခႏၶာရဲ႕ သဘာ၀မွန္ကို အမွန္အတိုင္း သိျမင္လိုတဲ့အတြက္၊ စိတ္နဲ႕ခႏၶာမွာျဖစ္ေပၚလာတာမွန္သမွ်ကို၊အျဖစ္အတိုင္း၊သတိကပ္ရႈမွတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျဖစ္ေပၚလာမႈေတြအေပၚ ေတြးေတာျခင္း၊ ဆန္းစစ္ေ၀ဖန္ျခင္း၊ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သံုးသပ္ျခင္းတုိ႕ကို မျပဳလုပ္ရပါဘူး။
       
              ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာမွာ၊ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာ သံုးသပ္ျခင္း၊ ေတြးေတာျခင္း၊ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ျခင္း၊ ဉာဏ္ျဖင့္ဆင္ျခင္ျခင္း၊ က်ိဳးေၾကာင္းဆီေလ်ာ္ေအာင္ ေတြးယူျခင္း၊ မွန္းဆေတြးထင္ျခင္းတုိ႕ကို မရွိေစရပါဘူး။မိမိစိတ္နဲ႕ခႏၶာမွာဘာေတြျဖစ္ပ်က္ေနတယ္ဆိုတာကို၊အာရံုထားမႈသက္သက္သာ ျပဳလုပ္ရပါမယ္။ အရႈခံအာရံုအေပၚမွာ ဘယ္လိုတုန္႕ျပန္မႈ ကိုမွ မျပဳလုပ္ရပါဘူး။ စိတ္ျဖစ္ေစ၊ ခႏၶာျဖစ္ေစ ဘယ္အရႈခံအာရံုကိုမဆို၊ မၿငိစြန္း မပတ္သက္ရပါဘူး။ အရႈခံအာရံုကို ေကာင္းတယ္ ဆိုးတယ္လို႕လည္း၊ မဆံုးျဖတ္ရပါဘူး။ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အတိုင္းသာ သတိကပ္ ရႈမွတ္ရပါမယ္။ အရွိအတိုင္းသာ သိျမင္ေနရပါမယ္။ မၿငိစြန္းဘဲ၊ မတုန္႕ျပန္ဘဲ၊ ေ၀ဖန္ပိုင္းျခားမႈ မျပဳဘဲ၊ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အတိုင္း၊ သတိကပ္ သိေနရံုသာ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႕အတိုင္းသာ ေစာင့္ၾကည့္ေနရပါမယ္။ ဒီလိုနဲ႕ သတိ ဟာ တေျဖးေျဖးတည္ၿငိမ္လာ၊ အလ်ဥ္မျပတ္ ျဖစ္လာ၊ အားေကာင္းလာၿပီး၊ သမာဓိ ရလာကာ၊ ရုပ္ နာမ္တို႕ရဲ႕သဘာ၀မွန္ကို၊ စတင္သိရွိလာပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုရႈမွတ္ပြားမ်ား ျခင္းကို၊ သတိကပ္ရႈမွတ္ျခင္း၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ လို႕ေခၚပါတယ္။
  
             အေရးအႀကီးဆံုးကေတာ့၊ မိမိစိတ္မွာ ဘာဘဲေပၚေပၚ၊ သူ႕အတိုင္း သတိကပ္ သိေနဖို႕သာ ျဖစ္ပါတယ္။ တရားရႈမွတ္ေနခ်ိန္မွာ၊ စိတ္ဟာ လြင့္ပါး ပ်ံ႕လြင့္ၿပီး၊ အျခားအေၾကာင္းအရာမ်ားကို ေတြးေတာေနတတ္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ရံ မ်ားျပားစြာ စိတ္ကူးယဥ္ ႀကံစည္ေနတတ္ပါတယ္။ ထိုအခါမွာ၊ အဲဒီ စိတ္၊ အေတြး၊ ေတြးေတာျခင္း၊ စီစဥ္ျခင္း၊ ႀကံစည္ျခင္းေတြကို၊ သတိကပ္ၿပီး၊ "ေတြးတယ္ - ေတြးတယ္" "စိတ္ကူးတယ္ - စိတ္ကူးတယ္" ဆိုၿပီး၊ ရႈမွတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စိတ္ထဲမွာ ပံုရိပ္တစ္ခုျမင္လာရင္၊ ဘာမွ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျခင္း မျပဳဘဲ၊ ေတြးေတာျခင္းမျပဳဘဲ၊ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ျခင္း မျပဳဘဲ၊ "ျမင္တယ္ - ျမင္တယ္" လို႕ ရႈမွတ္ရပါမယ္။ ၀ိပႆနာဘာ၀နာမွာ ေအာင္ျမင္ေစဖို႕ အေရးႀကီးဆံုးအခ်က္ကေတာ့၊ သတိကပ္ ရႈမွတ္ျခင္း၊ တုန္႕ျပန္မႈကင္းေသာ သတိ ကပ္ေနျခင္း၊ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္မႈကင္းေသာ သတိ ကပ္ေနျခင္းဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မတုန္႕ျပန္ရပါဘူး။
     
             အရာတစ္ခုကို ျမင္လိုက္တိုင္း၊ အသံတစ္ခုကို ၾကားလိုက္တိုင္း၊ အနံ႕တစ္ခုကို ရွဴလိုက္တိုင္း၊ အရသာတစ္ခုကိုအရသာခံလိုက္တိုင္း၊တစ္စံုတစ္ခုကိုထိေတြ႕မိတိုင္း၊အေၾကာင္းအရာတစ္ခုကို ေတြးေတာမိတိုင္း၊ ထိုအရာေတြအေပၚဘာမွမတုန္႕ျပန္ရပါဘူး။ဒီလိုမတုန္႕ျပန္ဘဲေနဖို႕အတြက္၊တစ္စံုတစ္ရာအေပၚ ျမင္သိစိတ္၊ စားသိစိတ္၊ ထိသိစိတ္၊ ေတြးႀကံစိတ္တို႕ကို၊ "ျမင္တယ္" ၊ "ၾကားတယ္" ၊ "နံတယ္" ၊ "အရသာ ခံတယ္" ၊ "ထိတယ္" ၊ "ေတြးေတာတယ္" ဆိုၿပီး၊ ရႈမွတ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အာရံု၆ပါးအနက္ ဘယ္အာရံုေပၚေပၚ ရႈမွတ္လာႏိုင္ၿပီဆိုရင္၊ ဒီအာရံုေတြအေပၚ ဘယ္လိုမွ တုန္႕ျပန္မႈ မရွိေတာ့ပါဘူး။
      
            (ဥပမာ) ျမင္သိစိတ္အေပၚ၊ အားေကာင္းစြာ ရႈမွတ္ေနျခင္းေၾကာင့္၊ ျမင္သိစိတ္ဟာ အရာ၀တၳဳကို ထင္ရွားစြာ မျမင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ထိုအရာကို ေကာင္းတယ္ ဆိုးတယ္လို႕ မဆန္းစစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ ဒီအခါမွာ ေကာင္းတယ္ ဆိုးတယ္လို႕လည္း မခံစားရေတာ့ပါဘူး။ ဒါဟာ ထိုအရာအေပၚ တုန္႕ျပန္မႈကင္းသြားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လို႕၊ တစ္စံုတစ္ခုကို ျမင္ခ်ိန္မွာ၊ ျမင္သိစိတ္ကို မေစာင့္ၾကည့္ႏိုင္ သတိမကပ္ႏိုင္ဘူးဆိုရင္၊ ျမင္သိစိတ္ဟာ အရာ၀တၱဳအေပၚ အခ်ိန္အေတာ္ၾကာ ျမင္ေနၿပီး၊ ထိုအရာဟာ ေကာင္းတယ္ ဆိုးတယ္လို႕ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္ႏိုင္သြားပါတယ္။ ျမင္သိစိတ္ဟာ အရာ၀တၳဳအေပၚ ေကာင္းတယ္လို႕ ဆန္းစစ္လိုက္ရင္၊ သင္ဟာ ထိုအရာအေပၚ သာယာသြားပါတယ္။ ႏွစ္သက္၊ စြဲလမ္း၊ လိုခ်င္သြားပါတယ္။ ဒီစြဲလန္းမႈတဏွာဟာ၊ ထိုအရာကို မရႈမွတ္လိုက္တဲ့အတြက္၊ျဖစ္ေပၚလာတဲ့၊ တုန္႕ျပန္မႈပါဘဲ။ ထိုစြဲလမ္းမႈတဏွာဟာ ဒုကၡဆင္းရဲကို ျဖစ္ေစေသာ အေၾကာင္းတရားျဖစ္ပါတယ္။တုန္႕ျပန္မႈဟာ၊ခ်စ္ခင္ျခင္းလိုခ်င္ေတာင့္တျခင္းအသြင္နဲ႕ ေပၚလာျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
      
              အရႈခံအာရံုအေပၚ တုန္႕ျပန္ျခင္းကင္းဖို႕အတြက္၊ အရႈခံအာရံုကို သတိကပ္ေစာင့္ၾကည့္ေနရပါမယ္။ ရႈမွတ္ေနရ ပါမယ္။ ျမင္တယ္ ျမင္တယ္ ( ၾကားတယ္ / နံတယ္ / အရသာခံတယ္ / ထိတယ္ / ေတြးတယ္ / စသျဖင့္ ျဖစ္လာသလို) ရႈမွတ္ရပါမယ္။ ရုပ္တရားျဖစ္ေစ၊ နာမ္တရားျဖစ္ေစ၊ ရႈမွတ္ႏိုင္ၿပီဆိုရင္၊ ဘာတုန္႕ျပန္မႈမွ မရွိေတာ့ပါဘူး။ ဒီအခါမွာ တည္ၾကည္ ၿငိမ္သက္ၿပီး ေအးခ်မ္းမႈကို ခံစားရပါလိမ့္မယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သတိကပ္ရႈမွတ္ျခင္းကို၊ တုန္႕ျပန္မႈကင္းတဲ့ ရႈမွတ္ျခင္း၊ ေ၀ဖန္ဆန္းစစ္မႈကင္းတဲ့ ရႈမွတ္ျခင္းလို႕ ေခၚတာပါ။ သတိကပ္ရႈမွတ္ေတာ့မယ္ဆိုရင္၊ မိမိခႏၶာနဲ႕စိတ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာတာေတြကို သူ႕အတိုင္း သတိကပ္ၿပီး သိေနရံုပါဘဲ။ ႀကိဳတင္မွန္းဆ ထင္ျမင္တာမ်ိဳး မလုပ္ရပါဘူး။ မိမိစိတ္ထဲကို ႀကိဳတင္မွန္းဆ ထင္ျမင္ခ်က္ေတြ ၀င္လာရင္၊ အရႈခံရုပ္နာမ္တို႕ရဲ႕ သဘာ၀မွန္ကို အမွန္တိုင္း နားမလည္ႏိုင္ ေတာ့ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္မို႕၊ ၀ိပႆနာဘာ၀နာရဲ႕ စည္းမ်ဥ္းကေတာ့၊ မိမိ စိတ္နဲ႕ခႏၶာမွာ ဘာဘဲေပၚလာ ေပၚလာ၊ ေပၚလာတဲ့အတိုင္း ရႈမွတ္ဖို႕၊ သဘာ၀မွန္အတိုင္း ရႈမွတ္ဖို႕ပါဘဲ။
      
              နည္းလမ္းက သိပ္မခက္ခဲလွပါဘူး။ ဇြဲေကာင္းေကာင္းနဲ႕ ေလ့က်င့္မယ္ဆိုရင္၊ အင္မတန္ ရိုးစင္းလြယ္ကူၿပီး အက်ိဳးမ်ားပါတယ္။ အဆင့့္ျမင့္တဲ့ ၀ိပႆနာဉာဏ္ေတြ မရမခ်င္း၊ စိတ္ရွည္ဖို႕ လိုပါတယ္။ ဇြဲ၊ စိတ္ရွည္မႈ၊ အျပင္းအထန္ အားထုတ္မႈတို႕ဟာ၊ ၀ိပႆနာက်င့္ႀကံရာမွာ ေအာင္ျမင္ေစတဲ့ အႀကီးမားဆံုးအရည္အေသြးေတြပါဘဲ။
      
             မိမိစိတ္နဲ႕ခႏၶာမွာ ေပၚလာသမွ်ကို ေပၚလာတဲ့အတိုင္း ရႈမွတ္တာဟာ ၀ိပႆနာဘာ၀နာလို႕၊ သိၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္၊ ဒီအခ်က္ကေနတစ္ဆင့္၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာဟာ၊ သမထ ဘာ၀နာလို၊ အရႈခံအာရံု တစ္ခုထဲ မဟုတ္ဘဲ၊ အရႈခံအာရံု မ်ားစြာ ရွိတာကို သိႏိုင္ပါတယ္။ သမထ ဘာ၀နာမွာ "၀င္ေလ - ထြက္ေလ" ဆိုတဲ့ အရႈခံအာရံု တစ္ခုထဲ ရွိၿပီး၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ မွာေတာ့၊ ရုပ္တရားအားလံုး နာမ္တရားအားလံုးဟာ အရႈခံအာရံုေတြခ်ည္း ျဖစ္တာေၾကာင့္၊ သမထဘာ၀နာနဲ႕ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာရဲ႕ ကြဲျပားျခားနားမႈကို၊ အခု သိေလာက္ၿပီထင္ပါတယ္။ ရႈမွတ္ဆဲအခိုက္အတန္႕မွာ ထင္ရွားစြာေပၚလာတဲ့ ဘယ္ရုပ္တရား နာမ္တရားမဆို၊ အရႈခံအာရံု ျဖစ္ပါတယ္။ ရႈမွတ္ဆဲမွာ ထင္ရွားစြာေပၚလာတဲ့ ရုပ္တရား နာမ္တရားေတြကို၊ ရႈမွတ္စိတ္နဲ႕ ေစာင့္ၾကည့္ေနရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။
      
               ရႈမွတ္ရာမွာ လြယ္ကူေစဖို႕၊ ၀မ္းဗိုက္ရဲ႕ ေဖာင္းကားလာတဲ့လႈပ္ရွားမႈနဲ႕ ပိန္က်သြားတဲ့လႈပ္ရွားမႈကို စတင္ရႈမွတ္ ရပါမယ္။ ၀မ္းဗိုက္ရဲ႕ေဖာင္းလိုက္ ပိန္လိုက္လႈပ္ရွားမႈကို ရႈမွတ္တာဟာ၊ ၀င္ေလ-ထြက္ေလ ရႈမွတ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ပထ၀ီ - ေျမဓာတ္၊ အာေဘာ - ေရဓာတ္၊ ေတေဇာ - မီးဓာတ္၊ ၀ါေယာ - ေလဓာတ္ လို႕အမည္ရတဲ့ ရုပ္အစုအေ၀းကို ရႈမွတ္တာလို႕ ေခၚပါတယ္။ ရႈမွတ္မႈအစပိုင္းမွာ၊ ဒီဓာတ္၄ပါးနဲ႕အဓိကပတ္သက္ပါတယ္။၀မ္းဗိုက္ရဲ႕ေဖာင္းျခင္းပိန္ျခင္း လႈပ္ရွားမႈဟာ ေလရွဴသြင္းျခင္း ေလရွဴထုတ္ျခင္းနဲ႕ ဆက္စပ္ေနေပမယ့္၊ ၀င္ေလ - ထြက္ေလ ဘာ၀နာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါဟာ ၀မ္းဗိုက္ရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈသာျဖစ္ပါတယ္။ ၀မ္းဗိုက္အတြင္းက ေလဟာ၊ တက္လာလိုက္၊ က်သြားလိုက္၊ ေရွ႕ေနာက္ ေရြ႕လ်ားလိုက္၊ တစ္ခါတစ္ရံ အထက္ေအာက္ေရြ႕လ်ားလိုက္ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီျမင့္တက္လာတဲ့ လႈပ္ရွားမႈ နိမ့္ဆင္းသြားတဲ့ လႈပ္ရွားမႈကို ရႈမွတ္ရပါတယ္။ ၀မ္းဗိုက္ရဲ႕ ေဖာင္းလိုက္ ပိန္လိုက္လႈပ္ရွားမႈေတြကို "ေဖာင္းတယ္ - ပိန္တယ္" "ေဖာင္းတယ္ - ပိန္တယ္" လို႕ ရႈမွတ္ရပါမယ္။
      
               ဒါေၾကာင့္ ၀င္ေလ - ထြက္ေလ ရႈမွတ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဓာတု မနစီကရ လို႕ေခၚပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶ အေသးစိတ္ ရွင္းလင္းျပခဲ့တဲ့ ၀ိပႆနာ၄ပါးထဲက တစ္ပါးျဖစ္ပါတယ္။ ၀င္ေလ - ထြက္ေလ ရႈမွတ္သလိုမ်ိဳး မဟုတ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္၊ ၀မ္းဗိုက္လႈပ္ရွားမႈကို၊ တစ္ခုတည္းေသာ အရႈခံအာရံုအျဖစ္ စြဲကပ္ေနဖို႕မလိုပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့၊ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာမွာ အရႈခံအာရံုက တစ္ခုထဲမဟုတ္ဘဲ၊ အရႈခံအာရံုမ်ားစြာရွိတဲ့အနက္ကမွ ၀မ္းဗိုက္လႈပ္ရွားမႈဟာ တစ္ခုအပါအ၀င္ သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၀မ္းဗိုက္ရဲ႕ ျမင့္တက္လာမႈ ေဖာင္းကားလာမႈကို ခံစားမိရင္၊ "ေဖာင္းတယ္" လို႕ မွတ္ရပါတယ္။ ၀မ္းဗိုက္က ပိန္က် ေလ်ာ့က်သြားရင္ "ပိန္တယ္" လို႕ မွတ္ရပါတယ္။ ဒီလိုနည္းအတိုင္း၊  ေဖာင္းလာတိုင္း ပိန္လာတိုင္း "ေဖာင္းတယ္ - ပိန္တယ္" "ေဖာင္းတယ္ - ပိန္တယ္" လို႕မွတ္သြားရပါမယ္။
      
             ဒါေပမယ့္ ၀မ္းဗိုက္ရဲ႕ ေဖာင္းျခင္း ပိန္ျခင္းကို ရႈမွတ္ေနတုန္းမွာဘဲ၊ စိတ္ဟာ လြင့္ပါး ပ်ံ႕လြင့္ပါတယ္။ ေလ့က်င့္မႈ အစပိုင္းမွာေတာ့၊ ဒါကို သတိထားမိမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ စိတ္ဟာ ထြက္သြားေနတာ၊ ဟိုဟိုဒီဒီ ပ်ံ႕လြင့္ေနတာ၊ တစ္ခုခုကို ေတြးေနတာကို သတိထားမိလာပါလိမ့္မယ္။ စိတ္ပ်ံ႕လြင့္ေနတာကို သိသိခ်င္း၊ အဲဒီစိတ္ေနာက္ကို လိုက္ၾကည့္ၿပီး၊ "ေတြးတယ္ ေတြးတယ္" "ပ်ံ႕လြင့္တယ္ ပ်ံ႕လြင့္တယ္" ဆိုၿပီး ေပၚလာတဲ့အတိုင္း မွတ္ရပါတယ္။ ပ်ံ႕လြင့္တာေတြ ေတြးေတာတာေတြ ရပ္တန္႕သြားရင္ေတာ့၊ မူလ အရႈခံျဖစ္တဲ့ ၀မ္းဗိုက္ ေဖာင္းလိုက္ ပိန္လိုက္ လႈပ္ရွားမႈကို၊ "ေဖာင္းတယ္ - ပိန္တယ္"လို႕ ျပန္မွတ္ရပါတယ္။ စိတ္ဟာ ထပ္ထြက္သြားျပန္ရင္၊ အဲဒီစိတ္ ေနာက္ကို လိုက္ၾကည့္ၿပီး၊ "စိတ္ထြက္တယ္ - စိတ္ထြက္တယ္" "ပ်ံ႕လြင့္တယ္ - ပ်ံ႕လြင့္တယ္"လို႕ မွတ္။ မူလအရႈခံဆီ ျပန္လာရင္လည္း အရင္အတိုင္း ျပန္မွတ္ရပါတယ္။
      
            မိနစ္ ၂၀ - ၃၀ ေလာက္ၾကာလာရင္၊ ခႏၶာကိုယ္တစ္ေနရာရာက နာၾကင္လာတာကို ခံစားရပါမယ္။ ေျခေထာက္မွာျဖစ္ျဖစ္၊ ေျခမ်က္စိျဖစ္ျဖစ္၊ ေနာက္ေက်ာျဖစ္ျဖစ္ နာၾကင္တာကို ခံစားလာရပါမယ္။ ဒီနာၾကင္မႈေ၀ဒနာဟာ ၀မ္းဗိုက္လႈပ္ရွားမႈထက္ ပိုထင္ရွားၿပီး၊ ရႈမွတ္ဆဲအခ်ိန္မွာ အထင္ရွားဆံုးအဓိကအက်ဆံုးအျဖစ္ေပၚေပၚလာတာေၾကာင့္၊ ဒီေ၀ဒနာကို စူးစူးစိုက္စိုက္၊ ျပင္းျပင္းထန္ထန္၊ အဆက္မျပတ္ဘဲ "နာတယ္ - နာတယ္" လို႕ ရႈမွတ္ၿပီး ေစာင့္ၾကည့္ေန ရပါမယ္။ နာၾကင္မႈဟာ တေျဖးေျဖး ပိုျပင္းထန္လာႏိုင္ပါတယ္။ ဒါကို သည္းခံၿပီး၊ အရွိအတိုင္း သတိကပ္ကာ၊ "နာတယ္ - နာတယ္" လို႕ရႈမွတ္ေနရပါမယ္။ နာၾကင္မႈဟာ မခံမရပ္ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္လာရင္ေတာ့၊ မတ္တပ္ထရပ္ၿပီး၊ စႀကၤန္ေလွ်ာက္ကာ ရႈမွတ္သင့္ပါတယ္။ နာၾကင္လာလို႕ ဣရိယာပုပ္ကို ေျပာင္းလိုက္တာထက္၊ စႀကၤန္ေလွ်ာက္ ရႈမွတ္လိုက္တာက ပိုမို ေကာင္းမြန္ပါတယ္။ နာၾကင္မႈကို သက္သာေစဖို႕ ဣရိယာပုပ္ မေျပာင္းသင့္ပါဘူး။ ထရပ္လိုက္ၿပီး စႀကၤန္ေလွ်ာက္ ရႈမွတ္ရပါမယ္။
     
            စႀကၤန္ေလွ်ာက္ ေနခ်ိန္မွာ ေျခေထာက္ရဲ႕ေရြ႕လ်ားမႈကို ရႈမွတ္ရပါတယ္။ ဘယ္ေျခလွမ္း လွမ္းလိုက္ရင္၊ မိမိစိတ္ကို ဘယ္ေျခရဲ႕ ေရြ႕လ်ားမႈအေပၚ အာရံုစိုက္ထားရပါမယ္။ ညာေျခလွမ္း လွမ္းလိုက္ရင္၊ စိတ္ကို ညာေျခရဲ႕ ေရြ႕လ်ားမႈအေပၚ အာရံုစိုက္ရပါမယ္။ "ဘယ္လွမ္းတယ္" "ညာလွမ္းတယ္" လို႕မွတ္ရပါတယ္။ေျခေထာက္ရဲ႕ေရြ႕လ်ားမႈဟာ၀ါေယာဓာတု-ေလလႈပ္ရွားမႈျဖစ္ၿပီးဒါကိုအရွိအတိုင္း ေစ့ေစ့စပ္စပ္ သိနားလည္ေနရပါမယ္။
     
            ဘယ္ေျခ ညာေျခတို႕ရဲ႕ ေရြ႕လ်ားမႈကို ေကာင္းေကာင္းရႈမွတ္လာႏိုင္ၿပီဆိုရင္၊ ေျခလွမ္း ၾကြတဲ့အပိုင္း နဲ႕ ခ်တဲ့အပိုင္းဆိုၿပီး၊ ေျခတစ္လွမ္းမွာ အပိုင္းႏွစ္ပိုင္းခြဲ သိလာပါလိမ့္မယ္။ ေျခေထာက္ၾကြလိုက္ခ်ိန္မွာ၊ ၾကြတဲ့လႈပ္ရွားမႈကို သိေနၿပီး "ၾကြတယ္" လို႕ မွတ္ရပါမယ္။ ေျခလွမ္းခ်လိုက္ရင္၊ ခ်ေနတာကို သိေနၿပီး "ခ်တယ္" လို႕ မွတ္ရပါတယ္။ တျခားေျခတစ္ဖက္ ၾကြလိုက္ခ်ိန္မွာ ေျခေထာက္ရဲ႕ ၾကြလိုက္တဲ့ ေရြ႕လ်ားမႈကို သိေနၿပီး၊ "ၾကြတယ္" လို႕မွတ္၊  ခ်လိုက္ခ်ိန္မွာ ခ်လိုက္တဲ့ ေရြ႕လ်ားမႈကို "ခ်တယ္" လို႕မွတ္။ ဒီနည္းနဲ႕၊ "ၾကြတယ္ - ခ်တယ္" "ၾကြတယ္ - ခ်တယ္" လို႕ မွတ္သြားရပါမယ္။
      
           "ၾကြတယ္ - ခ်တယ္" ဆိုတာကို ေကာင္းစြာရႈမွတ္လာႏိုင္ၿပီဆိုရင္၊ အရႈခံအာရံုကို တစ္ဆင့္တိုးၿပီး၊ ၾကြတဲ့ေရြ႕လ်ားမႈ၊လွမ္းတဲ့ေရြ႕လ်ားမႈ၊ခ်တဲ့ေရြ႕လ်ားမႈဆိုၿပီး၊သိေနရပါမယ္။ ေျခတစ္လွမ္းလွမ္းဖို႕အတြက္ ေျခေထာက္ကို ၾကြလိုက္ၿပီး အေရွ႕ကို တြန္းလိုက္ကာ ျပန္ခ်ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္၊ ေျခတစ္လွမ္းမွာ၊ ၾကြတဲ့အပိုင္း၊ လွမ္းတဲ့အပိုင္း၊ ခ်တဲ့အပိုင္းဆိုၿပီး အပိုင္းသံုးပိုင္းကို သိမွတ္ေနရပါမယ္။ ဒီနည္းနဲ႕ "ၾကြတယ္ - လွမ္းတယ္ - ခ်တယ္"၊ ေနာက္တစ္ဖက္ လွမ္းရင္လည္း၊ "ၾကြတယ္ - လွမ္းတယ္ - ခ်တယ္"။ စၾကၤန္ေလွ်ာက္ ရႈမွတ္ေနခ်ိန္မွာ ဟိုဟိုဒီဒီ ၾကည့္တာမ်ိဳးကို မျပဳလုပ္ရပါဘူး။ ဟိုဒီမၾကည့္ဘဲ ကိုယ့္ေရွ႕တည့္တည့္ ၆ေပအကြာေလာက္ကိုသာ မ်က္လႊာခ်ၿပီး ၾကည့္ေနရပါတယ္။ ဒါမွသာ၊ စိတ္ဟာ "ၾကြတယ္ - လွမ္းတယ္ - ခ်တယ္""ၾကြတယ္လွမ္းတယ္ခ်တယ္"လို႕၊ေျခေထာက္ရဲ႕ေရြ႕လ်ားမႈအေပၚအာရံုစိုက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။
 ေျဖးညင္းစြာဘဲ လွမ္းရပါတယ္။ ခပ္ျမန္ျမန္ေလွ်ာက္ေနရင္၊ ေျခေထာက္ရဲ႕ ေရြ႕လ်ားမႈတစ္ခုစီကို သတိကပ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္လို႕၊ ေျဖးေျဖးေလွ်ာက္ဖို႕ လိုပါတယ္။
      
           ေလွ်ာက္လမ္း အဆံုးထိ ေရာက္သြားရင္ေတာ့၊ ျပန္လွည့္ရပါတယ္။ ျပန္လွည့္ခါနီးမွာ ခႏၶာကိုယ္ကို လွည့္ဖို႕ ႀကံရြယ္စိတ္၊ လွည့္ခ်င္တဲ့စိတ္ေတြ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီအခါမွာ "လွည့္ခ်င္တယ္ - လွည့္ခ်င္တယ္" လို႕မွတ္ရပါတယ္။ ၿပီးမွ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ ေျဖးေျဖးခ်င္း လွည့္သြားတဲ့ေရြ႕လ်ားမႈကို "လွည့္တယ္ - လွည့္တယ္"လို႕ မွတ္ရပါတယ္။ မိမိ ေလွ်ာက္လာ ခဲ့တဲ့ လမ္းေၾကာင္းအတိုင္း မ်က္ႏွာမူမိၿပီဆိုရင္၊ မေရြ႕မလ်ား မတ္မတ္ရပ္ေနၿပီး၊ ရပ္ေနတဲ့အေနအထားကိုဘဲ "ရပ္တယ္ - ရပ္တယ္"လို႕ ၁၀ႀကိမ္ေလာက္ မွတ္ရပါေသးတယ္။ အဲဒီေနာက္မွာေတာ့ လာလမ္းအတိုင္း စႀကၤန္ျပန္ေလွ်ာက္လာၿပီး၊ "ၾကြတယ္ - လွမ္းတယ္ - ခ်တယ္" လို႕၊ ရႈမွတ္ရပါတယ္။
      
             ဒီနည္းအတိုင္း စႀကၤန္ေလွ်ာက္ရႈမွတ္ျခင္းကို အနည္းဆံုး ၁နာရီေလာက္ ရႈမွတ္သင့္ပါတယ္။ က်င့္သားမရေသးသူ မ်ားအတြက္ေတာ့ ၁နာရီေလာက္ စႀကၤန္ေလွ်ာက္ဖို႕ဆိုတာ၊ သိပ္ေတာ့မလြယ္ကူပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ မိနစ္ ၃၀ ေလာက္ စႀကၤန္ေလွ်ာက္ၿပီး၊ "ၾကြတယ္ - လွမ္းတယ္ - ခ်တယ္" လို႕ မွတ္သင့္ပါတယ္။ ေလွ်ာက္လမ္းအဆံုး ေရာက္သြားရင္၊ အရင္လိုဘဲ ျပန္လုပ္ရပါတယ္။ မတ္မတ္ရပ္၊ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ တည့္မတ္ေနတဲ့ အေနအထား၊ မတ္မတ္ရပ္ေနတဲ့ အေနအထားကို သတိကပ္ၿပီး၊ "ရပ္တယ္"လို႕မွတ္။ "လွည့္ခ်င္တယ္ - လွည့္ခ်င္တယ္"လို႕ မွတ္ၿပီး၊ တေျဖးေျဖး ခႏၶာကိုယ္ လွည့္သြားခ်ိန္မွာ "လွည့္တယ္ - လွည့္တယ္"လို႕ မွတ္ပါ။ မျမန္ရပါဘူး။ ဒီနည္းအတိုင္း လမ္းေၾကာင္းတစ္ခုထဲကိုဘဲ အေရွ႕ အေနာက္ အခါခါ ေလွ်ာက္ရပါမယ္။ ဒီလိုနဲ႕ ေျခေထာက္ရဲ႕ ေရြ႕လ်ားမႈအေပၚ စိတ္ဟာ တေျဖးေျဖး အာရံုစူးစိုက္ လာႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ ဒီလိုအာရံုစူးစိုက္မႈကို ပါဠိလို သမာဓိ လို႕ ေခၚပါတယ္။ အင္တိုက္အားတိုက္ မျပတ္မလပ္ ရႈမွတ္ျခင္းအားျဖင့္၊ သမာဓိကို ရႏိုင္ပါတယ္။ စႀကၤန္ေလွ်ာက္ ရႈမွတ္ျခင္းနဲ႕၊ ထိုင္ၿပီး ရႈမွတ္ျခင္းကို တစ္လွည့္စီ ျပဳလုပ္သင့္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ စႀကၤန္ေလွ်ာက္ ရႈမွတ္ျခင္းကို၊ ထိုင္ၿပီး ရႈမွတ္ျခင္းတိုင္းရဲ႕ ကနဦးအျဖစ္ ျပဳလုပ္သင့္ပါတယ္။
      
            စႀကၤန္ေလွ်ာက္ၿပီးၿပီဆိုရင္ေတာ့၊ ထိုင္ၿပီးရႈမွတ္မယ့္ေနရာဆီ ေလွ်ာက္ရပါေတာ့မယ္။  စႀကၤန္ေလွ်ာက္စဥ္က ရရွိထားတဲ့ သမာဓိကို၊ မျပတ္ေတာက္ မရပ္တန္႕ေစဘဲ၊ ထိုင္ၿပီးရႈမွတ္မယ့္ေနရာဆီ လွမ္းေလွ်ာက္သြားရပါမယ္။ ထိုင္မယ့္ေနရာအထိ "ၾကြတယ္ - လွမ္းတယ္ - ခ်တယ္" "ၾကြတယ္ - လွမ္းတယ္ - ခ်တယ္" လို႕၊ ရႈမွတ္သြားမွသာ၊ သမာဓိ မပ်က္မွာပါ။ ေနရာကိုေရာက္ၿပီဆိုရင္ "ရပ္တယ္ - ရပ္တယ္"လို႕ မွတ္ရပါမယ္။ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ မတ္မတ္အေနအထားကို အာရံုစိုက္ထားရပါမယ္။ ဒီေနာက္ေတာ့ တရားရႈမွတ္ဖို႕အတြက္ ထိုင္ပါေတာ့မယ္။ ထိုင္ဖို႕စိတ္ကူးေနစဥ္မွာ၊ စိတ္ကူးတာကို သိေနၿပီး "ထိုင္ဖို႕စိတ္ကူးတယ္ - စိတ္ကူးတယ္"လို႕ ရႈမွတ္ပါ။ ေနရာမွာ ေျဖးညင္းစြာထိုင္လိုက္ပါ။ ထိုင္လိုက္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈတစ္ခုလံုးကို သိေနၿပီး "ထိုင္တယ္ - ထိုင္တယ္"လို႕ မွတ္ရပါတယ္။ ခႏၶာကိုယ္က ေနရာနဲ႕ ထိသြားခ်ိန္မွာ "ထိတယ္ ထိတယ္"၊ ေျခ လက္ အေနအထားေတြ ျပဳျပင္ေနခ်ိန္မွာလည္း၊ လႈပ္ရွားမႈအားလံုးကို သူ႕အတိုင္း သိမွတ္ေနရပါမယ္။
      
           ေျခေထာက္ကို တင္ပလႅင္ေခြျဖစ္ျဖစ္ အျခားသက္ေတာင့္သက္သာ အေနအထားျဖစ္ျဖစ္ ထိုင္ရပါတယ္။ ေက်ာရိုးကို တည့္တည့္မတ္မတ္ထားရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆန္႕ထုတ္မထားရပါဘူး။ တည့္မတ္ေနဖို႕ေတာ့လိုပါတယ္။ လည္ပင္းနဲ႕ ဦးေခါင္းကို တည့္တည့္ထားရပါမယ္။ အဲဒီေနာက္ မ်က္လံုးေတြကိုမွိတ္ၿပီး၊ အဓိက အရႈခံအာရံုျဖစ္တဲ့ ၀မ္းဗိုက္ ေဖာင္းလိုက္ ပိန္လိုက္ လႈပ္ရွားမႈအေပၚ၊ စိတ္ကိုအာရံုစိုက္ထားရပါမယ္။ စိတ္ကို စူးစိုက္ထားပါ။ ၀မ္းဗိုက္ေဖာင္းလာရင္၊ ေဖာင္းလာတဲ့လႈပ္ရွားမႈကို သိေနၿပီး "ေဖာင္းတယ္" ။ ပိန္သြားရင္ "ပိန္တယ္" ။ ဒီလိုနဲ႕ "ေဖာင္းတယ္ - ပိန္တယ္" "ေဖာင္းတယ္ - ပိန္တယ္" လို႕ မွတ္ရပါတယ္။
       
            စႀကၤန္ေလွ်ာက္ရႈမွတ္ျခင္းနဲ႕ ထိုင္ၿပီးရႈမွတ္ျခင္းကို တစ္လွည့္စီ လုပ္ရပါမယ္။ ထိုင္ၿပီးရႈမွတ္ရာကေန စႀကၤန္ ေလွ်ာက္ေတာ့မယ္ဆိုရင္ ထိုင္ရာကေန ထရပ္လိုက္ခ်ိန္မွာ ေျခ လက္ ခႏၶာတို႕ရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈအားလံုးကို၊ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အတိုင္း၊ သိမွတ္ေနရပါမယ္။ စႀကၤန္ေလွ်ာက္မယ့္ေနရာကို သြားေနခ်ိန္မွာ၊ ဘယ္ေျခ ညာေျခတို႕ရဲ႕လႈပ္ရွားမႈကို သိေနၿပီး "ဘယ္လွမ္းတယ္ - ညာလွမ္းတယ္" "ဘယ္လွမ္းတယ္-ညာလွမ္းတယ္" လို႕မွတ္ရပါတယ္။ ေလွ်ာက္မယ့္ေနရာကို ေရာက္ရင္၊ မေရြ႕ဘဲရပ္ေနၿပီး၊ ရပ္တဲ့အေနအထားကိုသိေနကာ "ရပ္တယ္" "ရပ္တယ္"။ ဒီလိုနည္းနဲ႕ မိမိ ခႏၶာနဲ႕ စိတ္မွာ၊ ဘာဘဲေပၚလာေပၚလာ၊ ေပၚလာတဲ့အတိုင္း မွတ္ေနရပါမယ္။ ဒါဟာ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ ျဖစ္ပါတယ္။ ခႏၶာအစဥ္နဲ႕ စိတ္အေနအထားတို႕ကို ျဖစ္ေပၚလာတဲ့အတိုင္း အမွန္အတိုင္းသိေနေအာင္ ၀ိပႆနာကို ရႈမွတ္ၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
      
            ဒါေၾကာင့္ ၀ိပႆနာ ဘာ၀နာ အားထုတ္နည္းကို မွန္ကန္စြာ နားလည္သေဘာေပါက္ၾကၿပီး၊ မိမိတို႕ ရည္မွန္းခ်က္ ေပါက္ေျမာက္သည္အထိ အစြမ္းကုန္ ႀကိဳးစားအားထုတ္ႏိုင္ၾကပါေစ။

( www.chanmyay.org ရွိ basic instructions ကို၊ ဆီေလ်ာ္ေအာင္ ဘာသာျပန္ဆိုထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။ )

1 comment: